جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۶۲۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

تازه‌ترین دوره‌ها و درس‌گفتارهای شهر کتاب

نقد تاریخ بیهقی، مرور مبانی تجربه‌گرایی و دوره نشانه‌شناسی فرهنگی، از تازه‌ترین دوره‌های موسسه فرهنگی شهر کتاب است.

به گزارش شهر، بیست و نهمین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بیهقی به «تاریخ بیهقی در بوته‌ی نقد جدید» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر فروغ صهبا ـ عضو هیات علمی دانشگاه اراک و نویسنده‌ی دو کتاب درباره‌ی تاریخ بیهقی ـ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. دکتر صهبا در این دو جلسه بر مبنای تاریخ‌گرایی نوین به تاریخ بیهقی می‌نگرد و توجهش بیشتر به گفتمان‌های فراتاریخی است که تاریخ بیهقی را شکل می‌دهد.

بیهقی با به کار گرفتن قریحه و ذوق ادبی، اثرش را از یک اثر تاریخی محض به یک اثر ادبی ـ تاریخی تبدیل کرده است. او نه فقط یک اثر تاریخی جدید بلکه اثر ادبی، اخلاقی و انتقادی‌ای آفریده است که از هر زاویه که به آن بنگریم، تحقیق خاص خود را می‌طلبد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این درس‌گفتار، روز چهارشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار مراجعه کنند.

مبانی تجربه‌گرایی: از جان لاک تا دیوید هیوم

دوره‌ی «مبانی تجربه‌گرایی: از جان لاک تا دیوید هیوم» با تدریس محمدمهدی اردبیلی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

پس از افول اندیشه‌ی حاکم بر قرون وسطا، و همزمان با قدرت‌گیری شکل نوین و نظام‌یافته‌ای از دانش که بعد‌ها به «علم تجربی» شهرت یافت، رویکرد انسان به جهان دچار تغییراتی ژرف شد. در نتیجه‌ی این تغییرات عقل مَدرَسی جای خود را به تجربه‌ی علمی و «آزمایش تجربی» داد. چنین رویکردی در انگلستان حامیانی پرشور یافت که شاید بتوان پدر آن‌ها را فرانسیس بیکن دانست.

در این دوره پس از بیان مقدماتی در باب تجربه‌گرایی مدرن و اندیشه‌های پدر معنوی آن، یعنی فرانسیس بیکن، به سه متفکر شاخص این مکتب پرداخته می‌شود. ابتدا به جان لاک اشاره خواهد شد، که او را نخستین فیلسوف تجربه‌گرا می‌خوانند، و به حق نخستین کسی بود که توانست برای اصالت تجربه، پشتوانه‌ای متافیزیکی فراهم آورد. پس از لاک نیز دو چهره‌ی مطلقاً متفاوت از این مکتب مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در یک سو، بارکلی قرار دارد که با انگیزه‌های مذهبی به تجربه‌گرایی روی آورد و برای زیر سوال بردن مبانی ماتریالیسم، وجود هر نوع ماده را انکار کرد و عملا به این نتیجه رسید که جهانِ خارج چیزی جز تصور نیست؛ و بنابراین به رادیکال‌ترین شکل ایده‌آلیسم راه برد.

در سوی دیگر تجربه‌گرایی، دیوید هیوم قرار دارد که با زیر سوال بردن مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مفاهیم فلسفی، همچون نفس، علیت و معرفت، عملاً به نفی کلیت خود فلسفه پرداخت و خود را به عنوان نماینده‌ی اصلی شکاکیت مدرن مطرح ساخت.

این دوره‌ در پنج جلسه، روزهای یکشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۱۷ شهریور است. علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌ی آموزشی تا ۱۰ شهریور فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

نشانه‌شناسی فرهنگی

دوره‌ی آموزشی نشانه‌شناسی فرهنگی در پنج جلسه با تدریس دکتر فرزان سجودی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

در این دوره به بررسی مفاهیم بنیادی نشانه‌شناسی فرهنگی مانند فرهنگ از دیدگاه نشانه‌شناسی فرهنگی، سازوکار نشانه‌شناختی فرهنگ، فرهنگ و طبیعت، خود و دیگری فرهنگی، تعامل بین‌فرهنگی، ترجمه به مثابه‌ی سازوکار اصلی تعامل بین‌فرهنگی، مفاهیم طرد، جذب و از آن خود ساختن، مفهوم سپهر نشانه‌ای، جایگاه تاریخ در نشانه شناسی فرهنگی پرداخته می‌شود.

مبنای اصلی مباحث فوق دیدگاه‌های نشانه‌شناسان فرهنگی مکتب مسکو ـ تارتو و به خصوص لوتمان است.

این دوره‌ی آموزشی روزهای شنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود. آغاز آن نهم شهریور است. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام تا سوم شهریور فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.

نظر شما